sobota, 13 lutego 2016

SŁOWENIA. Bled i Bohinj.

Bohinj
Jezioro Bohinj ukryte jest przed światem w zieleni, u podnóża Alp Julijskich, których szczyty strzegą ciszy i niezmąconej tafli jeziora.
Szmaragdowe, krystalicznie czyste wody hipnotyzują. Siedzimy na małej kamienistej plaży otoczeni przez majestatyczne szczyty, patrząc na taflę jeziora, niczym klejnot wprawiony w górską koronę.

Zatrzymaliśmy się tam na kilka dni podczas naszej podróży do Włoch aby odpocząć i zanurzyć się we wszechogarniającej słoweńskiej zieleni.
Rozbiliśmy namioty w cieniu drzew na polu namiotowym nad brzegiem jeziora.
Ziemia była twarda a wystające korzenie drzew nie dawały spać.
Poranek był piękny i słoneczny. To był sierpień. Słońce paliło niemiłosiernie. Marzyliśmy o orzeźwiającej kąpieli. Woda okazała się jednak tak lodowata, że nie byłam w stanie długo w niej wytrzymać.
Plaża jest tam kamienista. Biel kamyków kontrastuje ze szmaragdową barwą wody.
Pewnego dnia wynajęliśmy kanu. Przeciwległy brzeg tylko pozornie wydawał się bliski. Dopiero, gdy ujrzeliśmy maleńkie postacie po drugiej stronie, zdaliśmy sobie sprawę, jak to daleko. Postacie były mikroskopijne, ledwo zauważalne, niczym mrówki przemieszczały się pomiędzy drzewami.
Drugi brzeg znajdował się w odległości około kilometra.
Wypłynęliśmy na środek jeziora. Cztery maleńkie postacie w żółtej plastikowej łódeczce, kręcące się w kółko, nie potrafiące płynąć prosto, bo każdy wiosłował inaczej, szybciej lub wolniej, albo nie w rytmie. Ku uciesze gapiów na brzegu, udało nam się w końcu po godzinie dotrzeć na ląd, aby przekazać łódź następnym spragnionym sportów wodnych śmiałkom.
Bled
Podobno to jedno z najcieplejszych jezior alpejskich. Wtulone w zieleń i szczyty Alp. Na środku leży mała wyspa, na której zbudowano kościół. Wysoka dzwonnica góruje nad wierzchołkami drzew.
Mówią, że w czasach przedchrześcijańskich była tam pogańska świątynia.
Na ponad 100 metrowej skale nad brzegiem jeziora wzniesiono zamek, którego początki sięgają XI wieku.